Ajattele toimien – kohti draamakasvatuksen syvempää ymmärtämistä

27,50 

KT Hannu M. Heikkinen päivittää draamakasvatuksen praksis-teoreettisen näkökulman rakentaen sillan historian ja nykyhetken välille. Ajattele toimien peilaa draamakasvatuksen mahdollisuuksia myös uudessa opetussuunnitelmassa.

Ajattele toimien tarjoaa opettajalle draamakasvatuksen teoreettista pohjaa pohdiskellen ja erilaisia näkökulmia avaten. Se sisältä työkaluja, joilla voi selkiinnyttää toimintaansa ohjaavia pedagogisia ja eettisiä päämääriä.

Oulun Yliopiston Draamakasvatuksen yliopistolehtori KT Hannu Heikkinen on toiminut kouluttajana mm. Jyväskylän ja Oulun yliopistoissa opettajankoulutuksessa. Ajattele toimien perustuu Heikkisen luentoihin ja työpajamuistiinpanoihin.

Kuvaus

KT Hannu M. Heikkinen päivittää draamakasvatuksen praksis-teoreettisen näkökulman rakentaen sillan historian ja nykyhetken välille. Ajattele toimien peilaa draamakasvatuksen mahdollisuuksia myös uudessa opetussuunnitelmassa.

Heikkinen pohtii mitä, missä, miksi ja miten draamaopettaja toimii. Lähtökohtana on draamakasvatuksen tutkija-opettaja-taitelija  identiteetin rakentaminen.

Draaman oppimispotentiaali on kokemuksen, esteettisen kokemuksen, esteettisen kahdentumisen ja näiden kautta henkilökohtaisen merkityksenluomisen kontekstissa.

Draama koulussa on leikkiä, improvisaatiota, teatterin tekemistä, tutkimista. Se on  kirjallisuuden lukemista, tarinankerrontaa ja tarinoiden kirjoittamista näkyväksi. Se on teatteriesitysten katsomista. Se on integrointia. Uutena ulottuvuutena esitellään digitaalinen draama.

Ajattele toimien tarjoaa opettajalle draamakasvatuksen teoreettista pohjaa pohdiskellen ja erilaisia näkökulmia avaten. Se sisältä työkaluja, joilla voi selkiinnyttää toimintaansa ohjaavia pedagogisia ja eettisiä päämääriä.

Oulun Yliopiston Draamakasvatuksen yliopistolehtori KT Hannu Heikkinen on toiminut kouluttajana mm. Jyväskylän ja Oulun yliopistoissa opettajankoulutuksessa. Ajattele toimien perustuu Heikkisen luentoihin ja työpajamuistiinpanoihin.