Description
Julkaisu avaa teatterilähtöisen työskentelyn mahdollisuuksia ja käyttöalueita. Kirja kiinnittyy taiteen itseisarvosta käytävään keskusteluun ja tuo tähän aikalaisnäkemyksen teatterin kietoutumisesta yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin rakenteisiin sekä taiteen ja taidelähtöisen työskentelyn mahdollisuuksista vaikuttaa ihmisten elämään.
Hyvä hankaus 2.0 lähestyy teatterin tarjoamaa oppimispotentiaalia perinteistä taidekontekstia laajemmin. Se suuntaa huomion toimintaan erilaisissa yhteisöissä ja laitoksissa, koulutustilaisuuksissa ja kehittämishankkeissa. Aihepiirin moninaisuudesta kertoo myös tähän tekemisen tapaan liittyvien käsitteiden kirjo, jota kirja avaa neljässä luvussa.
- Teatteri uusissa ympäristöissä tarkastelee soveltavan teatterin lyhyttä historiaa Suomessa ja taiteilijaidentiteettiä tässä muutoksessa, tarjoaa ajatuksen draamatyöskentelystä paikkana ymmärtää toisten tapaa ajatella ja mahdollisuuden oppia heiltä.
- Teatteri ja oppiminen lähestyy teatterilähtöistä työskentelyä laajasti oppimisen välineenä ja merkitysten rakentajana mm. esimieskoulutuksessa ja yrittäjäkasvatuksessa, maahanmuuttajien kieltenopetuksessa ja sosiaalisten taitojen kehittämisessä sekä muistisairauksien kohtaamisessa.
- Teatteri ja työ pohtii teatterin tarjoamia mahdollisuuksia tiedon muodostumisessa työyhteisöissä ja rooleja poliittisessa päätöksenteossa sekä avaa forum-teatterin soveltamista työyhteisön ongelmien peilinä.
- Teatteri ja muutos kuvaa kirjoittajien omien polkujen etsimistä ja kiinnittymistä teatterityöskentelyyn ja oppimiseen sen aikana. Tarjolla on aikalaistodistuksia siitä, mitä tapahtuu kun draamalle antaa pikkusormensa.
S I S Ä L L Y S
OSA 1 TEATTERI UUSISSA YMPÄRISTÖISSÄ
Pekka Korhonen : Soveltavasta teatterista ja teatterilähtöisistä menetelmistä – mitä tänään ajattelen
Kai Lehikoinen : Taide muuttuvien kertomusten mosaiikissa: taiteilijan identiteetti muutoksessa
Allan Owens : Translating and understanding: pre-text based drama
Marjo-Riitta Ventola : Tutkimusryhmä eläytyy – osallistavat teatteri menetelmät tutkimuksessa
Raimonda Agnè Medeisiene : Survey Theatre: The Mirror of Society
James Thompson : Questions on Performances: In Place of War
Helena Ryti : Museo – muusien koti
Anthony Jackson : ‘So Are You Really a Theatre Company Then?’ – The Challenges of Acting in Theatre in Education
OSA 2 TEATTERI JA OPPIMINEN
Soile Rusanen : Osallistava teatteri koulutusmenetelmänä
Kirsi Kettula : Draamaa vai roolipeliä?
Annukka Häkämies : Esimiestaitoja forumteatterin keinoin
Anneli Luoma-Kuikka: Draamatyökaluja työnohjaukseen
Kirsi-Marja Puhakka : Draamatyöskentelyä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa ja kotouttamisessa
Pia Louhi : Draamamenetelmät näkövammaisten nuorten opetuksessa
Anja Oravala : Luovaa lastensuojelua arjen vastapainoksi – ei siitä ainakaan haittaa ole ollut
Hannele Myllyntausta : Draamaa uudessa ympäristössä
Merja Mäkisalo-Ropponen : Muistisairaan henkilön kohtaaminen
Varpu Pekasti : Draamamenetelmät mielenterveystyön tukena
Anna-Maija Lauri : Peräpohjolan markkinat: 1800-luvun Rantakatu herää eloon
Helena Tompuri : Yrittäjyysdraamaa… reflektoiden…
OSA 3 TEATTERI JA TYÖ
Anne Pässilä: Tutkimusperustainen teatteri ja tiedon muotoutuminen organisaatiokontekstissa
Satu-Mari Jansson : Forum-teatterista työyhteisöteatteria
Merja Mäkisalo-Ropponen: Roolit työyhteisössä ja poliittisessa päätöksenteossa
OSA 4 TEATTERI JA MUUTOS
Elina Rainio : Harppauksia, pyörteitä ja sovelluksia
Irja Ahtovirta: Ikkunasta tuijottamisen metodi
Marjatta Karkkulainen : ”Eipä uskoisi, mitä kaikkea sitä saakin vain ja ainoastaan yhden opiskelun seurauksena”
Piia Kleimola: Toimintaa ja voimaa – kohti kulttuuriyrittäjyyttä
Katrin Nielsen : Draaman tie Suomen kautta Viroon
Raija Airaksinen : Ei tullut tutkimusta, mutta työpajan