Hyvä hankaus 2.0

55,00 

Pekka Korhonen & Raija Airaksinen (toim. ) : Hyvä Hankaus 2.0.
Taideyliopisto Kokos-julkaisusarja 1/2014. ISBN 978-952-6670-41-6
Laajuus : 416 s., 29 artikkelia ,28 kirjoittajaa ( sis. 4 englanninkielistä artikkelia )
paino 750 g

Osastot: ,

Kuvaus

Julkaisu  avaa teatterilähtöisen työskentelyn mahdollisuuksia ja käyttöalueita. Kirja kiinnittyy  taiteen itseisarvosta käytävään keskusteluun ja tuo tähän aikalaisnäkemyksen teatterin kietoutumisesta yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin rakenteisiin sekä taiteen ja taidelähtöisen työskentelyn mahdollisuuksista vaikuttaa ihmisten elämään.

Hyvä hankaus 2.0 lähestyy teatterin tarjoamaa oppimispotentiaalia perinteistä taidekontekstia laajemmin. Se suuntaa huomion toimintaan erilaisissa yhteisöissä ja laitoksissa, koulutustilaisuuksissa ja kehittämishankkeissa. Aihepiirin moninaisuudesta kertoo myös tähän tekemisen tapaan liittyvien käsitteiden kirjo, jota kirja avaa neljässä luvussa.

 

  • Teatteri uusissa ympäristöissä tarkastelee soveltavan teatterin lyhyttä historiaa Suomessa ja taiteilijaidentiteettiä tässä muutoksessa, tarjoaa ajatuksen draamatyöskentelystä paikkana ymmärtää toisten tapaa ajatella ja mahdollisuuden oppia heiltä.
  • Teatteri ja oppiminen lähestyy teatterilähtöistä työskentelyä laajasti oppimisen välineenä ja merkitysten rakentajana mm. esimieskoulutuksessa ja yrittäjäkasvatuksessa, maahanmuuttajien kieltenopetuksessa ja sosiaalisten taitojen kehittämisessä sekä muistisairauksien kohtaamisessa.
  • Teatteri ja työ pohtii teatterin tarjoamia mahdollisuuksia tiedon muodostumisessa työyhteisöissä ja rooleja poliittisessa päätöksenteossa sekä avaa forum-teatterin soveltamista työyhteisön ongelmien peilinä.
  • Teatteri ja muutos kuvaa kirjoittajien omien polkujen etsimistä ja kiinnittymistä teatterityöskentelyyn ja oppimiseen sen aikana. Tarjolla on aikalaistodistuksia siitä, mitä tapahtuu kun draamalle antaa pikkusormensa.

 

S I S Ä L L Y S

OSA 1  TEATTERI UUSISSA YMPÄRISTÖISSÄ 

Pekka Korhonen :  Soveltavasta teatterista ja teatterilähtöisistä menetelmistä – mitä tänään ajattelen

Kai Lehikoinen :  Taide muuttuvien kertomusten mosaiikissa: taiteilijan identiteetti muutoksessa

Allan Owens : Translating and understanding: pre-text based drama

Marjo-Riitta Ventola : Tutkimusryhmä eläytyy – osallistavat teatteri menetelmät tutkimuksessa

Raimonda Agnè Medeisiene : Survey Theatre: The Mirror of Society

 James Thompson : Questions on Performances: In Place of War

Helena Ryti :  Museo – muusien koti

Anthony Jackson :  ‘So Are You Really a Theatre Company Then?’ – The Challenges of Acting in Theatre in Education

OSA 2 TEATTERI JA OPPIMINEN

Soile Rusanen : Osallistava teatteri koulutusmenetelmänä

Kirsi Kettula : Draamaa vai roolipeliä?

Annukka Häkämies : Esimiestaitoja forumteatterin keinoin

Anneli Luoma-Kuikka: Draamatyökaluja työnohjaukseen

Kirsi-Marja Puhakka : Draamatyöskentelyä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa ja kotouttamisessa

Pia Louhi : Draamamenetelmät näkövammaisten nuorten opetuksessa

Anja Oravala : Luovaa lastensuojelua arjen vastapainoksi – ei siitä ainakaan haittaa ole ollut

Hannele Myllyntausta : Draamaa uudessa ympäristössä

Merja Mäkisalo-Ropponen :  Muistisairaan henkilön kohtaaminen

Varpu Pekasti : Draamamenetelmät mielenterveystyön tukena

Anna-Maija Lauri :  Peräpohjolan markkinat: 1800-luvun Rantakatu herää eloon

Helena Tompuri :  Yrittäjyysdraamaa… reflektoiden…

OSA 3 TEATTERI JA TYÖ

Anne Pässilä:  Tutkimusperustainen teatteri ja tiedon muotoutuminen organisaatiokontekstissa

Satu-Mari Jansson :  Forum-teatterista työyhteisöteatteria

Merja Mäkisalo-Ropponen: Roolit työyhteisössä ja poliittisessa päätöksenteossa

OSA 4 TEATTERI JA MUUTOS

Elina Rainio : Harppauksia, pyörteitä ja sovelluksia

Irja Ahtovirta: Ikkunasta tuijottamisen metodi

Marjatta Karkkulainen :  ”Eipä uskoisi, mitä kaikkea sitä saakin vain ja ainoastaan yhden opiskelun seurauksena”

Piia Kleimola:  Toimintaa ja voimaa – kohti kulttuuriyrittäjyyttä

Katrin Nielsen : Draaman tie Suomen kautta Viroon

Raija Airaksinen : Ei tullut tutkimusta, mutta työpajan