Toteutin keväällä 2010 (Erasmus-harjoittelijana) saksalaisten 7 -8 luokkalaisten (Hauptschule) kanssa projektin, jossa tehtäväni oli  a) kertoa kotimaastani ja b) tutustuttaa saksalaiset koululaiset Suomeen . Suunnittelin 6 kerran kokonaisuuden, joka alkoi toisiimme tutustumisella(1.kerta)  ja  huipentui saksalaiseen tapaan oppilaiden esitykseen   „ Wir haben Finnland entdecken!“.

 

2.kerta  : Suomi?

Missä se on? Paljonko asukkaita? Mitä tiedät Suomesta? Mitä haluaisit tietää?Omat mansikkapaikkani Suomessa: Helsinki – Kaskinen – Leppävirta

Seinällä iso Suomen kartta, johon merkitty suurimmat kaupungit.

Lisäksi mm. lippu, kansallissymbolit joutsen, karhu, Kalevala, taistelevat metsottehtävät:

  • Parityönä yhden suomalaisen kaupungin esittely
  • Leikkaa liimaa

    ‚leikkaa & liimaa‘ – oma suomenmuotoinen kortti A4 kokoiselle pahville

3.kerta :  Suomalainen koulu, suomenkieli

Oppilaat olivat tietenkin kiinnostuneita suomalaisesta koulusta. Keskustelimme koulujärjestelmästä, oppiaineista ja yleensä kouluelämästä.

Hämmästystä herätti, että opettajia saa sinutella tai että koulussa saa ruokaa.

Oppikirjoja ihasteltiin – näytillä oli mm. Aapisia ja saksan kirjoja sekä joidenkin reaaliaineiden oppimateriaalia.

Opiskelimme myös suomea:

Aloitimme kohteliaisuusfraaseilla :

Hyvää päivää!…guten Tag  Tervetuloa! .. Willkommen

Kiitos!..Danke schön…  Ole hyvä! – Bitte schön…

Minun nimeni on … – Ich heisse…   ja mikä tärkeintä : Minä rakastan sinua – Ich liebe dich!

Annoin kaikille oppilaille suomenkieliset nimet. Muistattehan englannin tuntien omat englanninkileiset nimenne ? Tiffany muuttui Tiinaksi, Nicole Niinaksi, Matthias oli Matti,

Kerstin-opesta tuli Kirsti. Oppilaat halusivat antaa minulle saksankielisen nimen. Niinpä Raija kääntyi Rosaksi ja minusta tuli Frau Rosa.

Müllheim 2010 008

Heikukasinäolet?MinäolenHAAMU!

Opettelimme suomea pienien improvisaatioiden / kohtauksien avulla

Hyvää päivää. Haluan Coca-colaa!

Dialogin repliikit koostui helpoista lauseista, jotka esitettiin pareittain.

Taustaksi keskusteluille mietimme tilanteen (keitä olemme, missä tilanteessa, mitä tapahtuu)

ja teimme pieniä kohtauksia, jotka tapahtuivat mm. kahvilassa, bussipysäkillä, kaupassa

 

 

 

 

4. Kerta : Suomi kaikilla aisteilla!

Ruisnappi ja mieltymysmoniste

Mitä suomalaiset kaipaavat ulkomailla asuessaa Suomesta? No ruisleipää ja Fazerin sinistä!

Tehtävät pysäkkityöskentelynä:

*  Makurasti  – mm. Sisu-pastilli, Fazerin sinistä, ruisnappeja, pettuleipää

Miltä maistuu pettuleipä?

miltä tuoksuu pipari?

* Tuoksurasti – mm. terva, kuusi, kataja, sauna / koivu,

* Kuulorasti – mm. metsä, linnunlaulua, järvitunnelmaa, musiikkia ( Lordi, Nightwish, Sunrise Avenue, Eläkeläiset, Sibelius)

Kaiken kaikkiaan 7 rastia, oppilailla moniste, johon kirjasivat kokemuksiaan ja mieltymyksiään.

Yhteisenä tehtävänä opettelimme laulamaan Jaakko kulta-laulun suomeksi.

5. kerta : Ketä Suomessa asuu? Tunnettuja suomalaisia ja suomalaista taidetta

Esillä suomalaisia tavaroita desing-tuotteita, kirjoja, musiikkia, tunnettujen suomalaisten kuvia. Tutuksi tulivat mm. Tarja Halonen, Martti Ahtisaari, Mauri Kunnas, Tove Jansson,

tehtävät:

11-sanan runo Suomesta

yhteenveto parityönä  – kirjoita sana / lause, joka liittyy projektiin ja alkaa rivin alussa olevalla kirjaimella.

F                        tai                S

I                                              U

N                                            O

N                                            M

L                                             I

A

N

D

Terveiset Suomesta ! Yhteenveto

Ensimmäisellä kerralla tehty Suomi-korttiin kirjoitetaan terveiset kotiin – kuvittelimme, että olemme olleet vaihdossa/lomamatkalla Suomessa ja kerro kuulumisia kokemuksistamme kotiväelle.

FINNLAND-SUOMI A4:t käytössä!

Kokosin oppilaiden tuotoksista n. 15 minuutin kokonaisuuden, jonka esitimme koulun aulassa koko muulle koululle. Esitys rakentui  juontajien ja „lappujen „ varaan.  Jokainen oppilas sai oma kirjaimen, jonka taakse olin kirjoittanut vuorosanat, ei huolta ulkoaoppimisesta tai unohtamisesta. Oppilaat seisoivat/istuivat rivissä näyttämölää, alussa laput olivat sylissä ja kun oma vuoro oli ohi, lappu jäi näkyviin. Ja tietenkin aloitimme F:stä, takarivistä vasemmalta J.

 

 

 

Tässä esityksemme käsikirjoitus :

Esitys tapahtui  saksaksi suomeksi esitettyjä kohtauksia lukuunottamatta. Lyhyet “käännökset” omaa käsialaani.

Jokaisen kirjanlapun takapuolella oli siis tekstiä (isolla!) ja jokainen luki vuorollaan oman osuutensa. Tekstit ovat oppilaiden kirjoittamia tekstejä, jotka kokosin yhteen.

Frau Pittig / Kerstin:  Welcome-words  , introduction of the project… “Minä olen Kirsti”.

Kaikki tulevat näyttämölle ja sanovat oman suomalaisen nimensä :

“ Minä olen Matti / Tuuli / Janne usw.“

Kertoja :   Olipa kerran suomalainen nainen, joka oli muuttanut Saksaan. Hän halusi opiskella yliopistossa ja tehdä projektin. Hän tuli luoksemme ja teimme matkan Suomeen. Tänään saatte nähdä välähdyksiä kokemastamme…(käännös)

F         Finnland ist ein Land im Norden Europas. Ich möchte dahin fahren, aber es geht            leider nicht. Deshalb haben wir eine          Phatasiereise nach Finnland gemacht.

I          Insel, Insel, Insel …es gib viele Inseln in Finnland. Die größte Insel heißt             Soisalo und sie liegt in Ost-Finnland. Finnland ist auch  das Land der tausend Seen.

 

Urlaub

Schöner Tag

Die Sonne scheint

Und ich bin in

Finnland

N         Namen von der finnischen Städten – jetzt wollen wir euch einige finnische Städte           vorstellen : Suomalaisten kaupunkien nimet – esittelemme  muutamia kaupunkeja..

Helsinki ist die Hauptstadt von Finnland. Es ist mit 580.000 Einwohnern die größte Stadt Finnlands und bildet das Zentrum der „Hauptstadtregion“, wo insgesamt um eine Million Finnen leben.

Turku ist eine Stadt an der Südwestküste Finnlands. Von der Gründung            im 13. bis ins 19. Jahrhundert war Turku die wichtigste Stadt Finnlands. Turku ist durch Städtepartnerschaften verbunden mit Köln.

Tampere ist  wegen ihrer vielseitigen Industrie häufig auch Manchester   des Nordens genannt .Tampere ist die größte Binnenstadt der    Nordischen Länder. Die Städte-partnerschaften mit Essen ist nicht wahllos geknüpft:  Essen zeigt in ihre            industriellen Entwicklung Parallelen zu Tampere auf.

Lahti  –  „Sporthauptstadt“ Finnlands, dort findet man einen        umfassenden Sportkomplex, wo sich unter anderem mit der Salpausselkä-Schanze drei große Skisprungschanzen befinden. Lahtis   Partnerstadt ist Garmisch-Partenkirchen.

Oulu liegt im Norden Finnland.  Sie ist die wichtigste Stadt Nord-Finnlands . Oulu ist die nördlichste Großstadt der Europäischen Union. Oulu hat  auch eine  Partnerstadt in Deutschland : Leverkusen.

Rovaniemi die Hauptstadt des Lapplands, liegt in direkter Nähe des        Polarkreises. Rovaniemi ist  der Wohnort des Weihnachtsmannes, der  im Weihnachtsdorf am Polarkreis sogar sein eigenes Postamt besitzt.

N         Namen auf Finnisch : wir haben finnische Namen bekommen. Und für     Raija wurde ein deutscher Name gegeben. Wir haben Raija Rosa genannt.       In Finnland     dürfen die Schüler und Schülerinnen ihre Lehrer duzen. So haben wir auch gemacht. Tarinaa oppilaiden suomenkileisistä nimistä..

L         Lernen

Das Schulsystem in Finnland ist anders als hier. Sie haben eine 9-  jährige  Grundschule ( Unterstufe und Oberstufe zusammen nennt man in Finnland Grundschule ) für alle Kinder. Die Schüler bekommen ein             kostenloses     Mittagessen in der Schule jeden Tag. Sie haben 10 Wochen Sommerferien -aber jedoch ebenso viele Schultage pro Jahr wie wir.

– Suomalaisen koulujärjestelmän lyhytoppimäärä

A         Auto heißt ’Auto’ auf Finnisch. Sehr einfach, oder ? Banane heißt             ’banaani’,         ’sauna’  bedeutet ” die Sauna”.

Ich sage die Wahrheit, Finnisch ist einfach! Die Sprache wird so ausgesprochen, wie      sie geschrieben wird. Wir haben auch auf Finnisch  die Zahlen gelernt.

– Schüler sagen ein nach dem anderen die Zahlen auf Finnisch „ yksi – kaksi – kolme..“ Miten helppoa suomen kieli voikaan olla -…numerot 1-20, jokainen oppilas sanoi vuorollaan yhden numeron

N         Nachbarländer  – naapurimaat

Finnlands Nachbarländer sind Schweden, Norwegen,         Estland und    Russland.

Finnlands Nationale Symbole sind

juontajat vauhdissa

die Nationalblume  ist MAIGLÖCKCHEN (kielo)

Der SCHWAN ist der Nationalvogel (joutsen)

Und der BÄR ist das Nationaltier von Finnland.(karhu)

D         Dialog auf Finnisch ! Geht doch !   Wir haben auf Finnisch Theater gespielt und einige Szenen gemacht. Jetzt spielen wir euch ein Stück vor ! – teimme teatteria suomeksi – tässä yksi kohtauksista.

Situation: Zwei Personen treffen sich auf der Flur in die Schule. Beide sind neue Schüler/-innen.

1 :           Hei!

2:            Hei!

1:            Kuka sinä olet ?

2:            Minä olen Matti . Kuka sinä olet ?

1:            Minä olen Tiina.

S          Schwedisch ist die zweite offizielle Sprache in Finnland. Das hat einen historischen Grund. Finnland war eine lange Zeit (mehrere hunderte  Jahre) ein Teil von Schweden.

Finnland ist im 1917 unabhängig geworden. – muutama sana historiasta, ruotsin kielestä, itsenäisyydestä

U         Unser Projekt war sehr schön. – projektimme oli mukava

Finnland duftet nach Teer, Rauch,    Birke und Sauna……Suomi tuoksuu tervalta, savulta, koivulta ja saunalta

Suklaa

Ist lecker

Macht mich fröhlich.

Finnische Schokolade ist besonders

Candy.

Kertoja : NJAMNJAM!!! ( syö ruisleipää) Das Essen ist sehr lecker ! Wisst ihr, wie das finnische   Roggenbrot schmeckt?

Oder Schokolade oder Salmiakki (Lakritz) ? Rosa hat alle wichtigsten Leckerbissen aus Finnland mitgebracht, die den Finnen  im Ausland fehlen.

Ihr dürft auch später probieren! – esityksen päätteeksi katsojat saivat maistiaisia

O        Oh! Wenn du Finnland mit einem Wort beschreiben dürftest, was wäre es?

– Alle sagen ein oder zwei Wörter, die seine Meinung nach Finnland beschreiben. – jokainen osallistuja sai vuorollaan sanoa yhden sanan, joka hänelle oli jäänyt Suomesta mieleen

M        Matti, Martti, Mauri, Mika …berühmte Männer aus Finnland – kuuluisia suomalaisia miehiä

Martti Ahtisaari ist ein finnischer Diplomat , dem für langjährige Bemühungen zur Lösung internationaler Konflikte der Friedensnobelpreis des Jahres 2008 zuerkannt wurde.

Mauri Kunnas ist ein finnischer Zeichner und Illustrator und Author.

Matti Vanhanen ist seit 2003 finnischer Ministerpräsident.

Mika Häkkinen war sehr erfolgsreich Formula 1 Fahrer

Und einige Frauen auch … ja muutama kuuluisa nainen

Tarja Halonen Staatspräsidentin ist seit dem 1. März 2000 das erste        weibliche Staatsoberhaupt von Finnland  bis 2012.

Tove Jansson war eine finnlandschwedische Schriftstellerin. Sie ist berühmt vor allem für die von ihr geschaffene Phantasiewelt der Mumin trolle.

I          Immer wieder denke ich nach, wie die Phantasiereise nach Finnland war .   Ich habe Finnland entdecken.

Schnee

Auch Elche

Es gibt Nadelwälder

Seen, Insel und Holzhäuser

Finnland

-* – * – * – * – * –

Ich

finde dieses

Land einfach toll

10 wie meine Schokolade

Finnland

Nämä ovat otteita oppilaiden ”korteista”  ja 11-sanan runoista :

Liebe Frau Rosa,

Wir vermissen Sie! Ich hoffe sie kommen uns besuchen.

Wir vermissen ihren Unterricht der war immer spaßig und   lehrreich.

Mit lieben Grüßen , Max

Hey!

Finnland ist wunderschön, es macht Spaß da zu sein, weil es hier so schön ist.

Die Insel – das Wetter –die Leute und die Nature hier zum Beispiel die Vögel. Die Schokolade schmeckt hier jeder ; )

Liebe Grüße,  Charlyn

Hei Papa !

Wie geht’s dir …mir geht es gut.

Finnland ist super schön richtig geil.

Ich möchte hier bleiben, aber ich muss dir noch ganz viel sagen, weil ich glaube ich habe gleich kein Platz mehr.

Minä rakastan sinua!  Diana

Schönes

Land mit

Vielen schönen Attraktionen

Familien Spaß ohne Ende

Finnland

-* – * – * – * – * –

Neugierig

Fremdes Land

Hoch im Norden

Ich möchte gerne nach

Finnland

–          Alle anfangen zu singen. Erst leise, zweite mal  bisschen lauter und dritte mal laut ( – aber nicht schreien).

Esitys päättyi Jaakko kulta-lauluun. Aloitimme hiljaa ja lauloimme useamman kerran aina hieman ääntä koventaen. Frau Nicole, toinen mukana ollut opettaja, sai myös „roolin“. Hän oli muka nukahtanut esityksen aikana ja herätimme hänet laululla :

Melodie : ‚Bruder Jakob‘ / 3 x

Jaakko kulta, Jaakko kulta

Herää jo ! Herää jo!

Kellojasi soita , kellojasi soita

Pium-paum-poum

Pium-paum poum

Nicole ( luokan toinen opettaja ) wacht auf und fragt: Wo seid ihr gewesen? Missä te olette olleet?

Alle zusammen:  Wir haben Finnland entdeckt! Kaikki yhdessä : Me olemme tutustuneet Suomeen!

      

Rosa ja Kirsti – Raija ja Kerstin, Friends forever

Unerwartet

Große Freude

ich habe eine Freundin

Kirsti / Rosa