Draaman mahdollisuudet koulussa – muistiinpanoja 19 vuoden takaa
Papereiden ja „autotallin aarteiden“ sortteeraus kesäisenä päivänä kannatti. Mapeista ja kansioista löytyi mielenkiintoisia yllätyksiä, muistiinpanoja ja säästettyjä lehtileikkeleitä vuosien (vuosikymmenten!) ajalta. Jotta paperin pyörittely jonain päivänä päättyisi, päätin tällä kertaa taltioida tärkeimmät sähköiseen muotoon. Haviskoon historia, jaan teille muistojani ripotellen. Kuinkahan moni lukijoista oli mukana tässä samassa seminaarissa?
Anna-Lena Østern oli puhujana syyskuussa 1995 Teatterikorkeakoulun täydennykoulutuskeskuksen järjestämässä seminaarissa. Kahteen otteeseen näiden kahden vuosikymmenen aikana draama on yritetty nostaa omaksi oppiaineekseen, taideaineeksi muiden taideaineiden rinnalle. Siinä onnistumatta. Kirjoitan luennon yhteenvedon ( muistiinkirjaaja tuntematon ) sellaisenaan tähän – mitään muuttamatta, mitään lisäämättä, ja termeistäkään en ala nyt väittelemään.
Anna-Lena Østern:
Draaman mahdolisuudet koulussa ja opettajankoulutuksessa
sielumme maisema,
se antaa meille
elämämme perustunnelman
aurinkoinen vai pilvinen „
DRAAMAPEDAGOGIIKKA on teatterin keinojen pedagoginen käyttö, tieto draamallisesta ilmaisutavasta.
KASVATUSTIEDE on teoria kasvatuksesta, sen olemuksesta/edellytyksistä/päämääristä / muodoista / käytänteistä /opetuksesta
KRITIIKKI DRAAMAA VASTAAN Draamalla ei ole omaa identiteettiä / teorioita/terminologiaa, metodikysymys – progressio / tulokset / evaluointi .
Draamapedagogiikan kahle : se on v a i n Metodi.
Myndigheter pätevyys , ammatti-identiteetti, tekninen suoritus, hyvä itsetunto, itsemääräämisoikeus
Draamaopettajan itsetunto on helposti haavoittuva
Omsorg huolehtivaisuus, sosiaalisuus, empatia, hellä
DRAMA IS ABOUT SOMETHING, draamassa on oltava jotain sisältöä
Ilmaisukasvatusken kulmakivet
- Positiivinen ihmiskuva
- Tiedolla on oltava merkitys ja sisältö
- Tiedon omaksuminen tapahtuu aktiivisella myötäluomisella
Draamapedagogiikan kolme dimensiota
- Draamallisen fiktion peruselementit : hahmo-tarina-tila-aika –sopimus
- Draamalliset ilmaisukeinot : jännite –vastakohta-symboli-rytmi-rituaali
- Dramaturgiset valinnat : tulkinta- fokus-tyyli
- Tee niin kuin sanot
- Omat valmiudet heittäytyä rooliin, olla mukana itse tehden
- Opettajakin on artisti /taiteilija
- Haasta lapsi mukaan oppimaan
Näin Østern oli tarinoinut Helsingissä 15.-16.9.1995. Perusajatukset ovat säilyneet vuosien saatossa samoina, ilokseni voin todeta : paljon on kehitystä draaman ympärilla tapahtunut viimeisen 20 vuoden aikana.
Muistiinpanot kirjattu bittiavaruuteen – yksi monistenippu vähemmän kaapissa. Kiitos sille tuntemattomalle, joka oli toiminut seminaarissa kirjurina (ja puhtaaksikirjoittajana). Nyt syksyllä (10/2014 ) ilmestyy Laukka & Koponen (ent. Mönkkönen) : Yhtä draamaa –Oulun kaupungin draamaopetussuunnitelma –kirjan 2. uudistettu painos. Anna-Lena Østern on kirjoittanut siihen esipuheen, jonka hän päättää sanoihin :
“I touch the future – I teach drama”
A-L Østern
Mene ja tee sinä samoin . Minä olen jo jalka ovenvälissä menossa.