SOME-verkkokurssi on nyt suoritettu. Tässä ryhmätehtävämme ideointi jakoon, jos joku tarvitsisi tai vaikkapa saisi uusia ideoita.

Teimme oppilaiden teatterikäyntiin liittyvän suunnitelman. Omalta kohdaltani voin tunnustaa, että  some-taidot jumittivat ja tekniikka pisti hanttiin. Osa Terhin Treen teatterin linkeistä hävisi puhtaaksikirjoittamastani tekstistäni ja en enää löytänyt niitä…omista tiedostoistani saati netistä.  Mutta uskon, että kokonaisuutemme toimisi – jos some-asiantaitajan saisi nakitettua mukaan.  Kiitokset työparilleni Terhi Daviekselle Tampereelle!

ryhmä 1 : Terhi Davies ja Raija Airaksinen-Björklund


TEATTERIKÄYNTI ja somen hyödyntäminen

Tehtävä: Lukiolaisten teatterikäynti, esityanalyysiin tutustuminen osana äidinkielen / ilmaisutaidon opetusta

Esitys : Hamlet (Shakespeare) , Tampereen Teatteri , vapaaehtoinen opintoretki Helsingin kaupunginteatterin Hamlet-esitykseen

Sovitaan teatterissa käyntipäivä(t) ja jaetaan tehtävät :

Ohje kaikille :

Jakakaa tehtävän ryhmässänne kuka vastaa mistäkin. Työstäkää yhteinen esitys aiheestanne

(esim. PowerPoint ) ja valmistautukaa esittämään se muille. Kesto n. 15 min.

Ryhmä 1 : tutustukaa Shakespeareen ja hänen tuotantoonsa, biografia, yleisesittely

Ryhmä 2 : tutustustukaa Hamletin juoneen -> kirjoittakaa lyhyt / selkeä juonikertomus

Ryhmä 3 : tutustukaan Tampereen teatterin Hamlet esitykseen teatterin kotisivujen / käsiohjelman/ arvostelujen kautta. Millainen esitys on? Mitä siitä on kirjoitettu? Kuka ohjaa? Keitä pääosissa?

Ryhmä 4 : tutustukaan Helsingin kaupunginteatterin Hamlet esitykseen teatterin kotisivujen / käsiohjelman/ arvostelujen kautta.

Millainen esitys on? Mitä siitä on kirjoitettu? Kuka ohjaa? Keitä pääosissa? jne.

Ryhmä 4 : tutustukaa Globe-teatteriin ja Shakespearen aikaan http://www.shakespearesglobe.com/

Esitykset pidetään ennen teatterikäyntiä/-käyntejä.

Esitysanalyysiharjoitus , tehtävä jaetaan ennen esitykseen menoa.

Kukin ryhmä valmistautuu tarkkailemaan omaa esitysanalyysin osa-aluettaan esityksessä. Ryhmät ottavat selvää ja suunnittelevat yhdessä ennen teatteriin menoa, mitä asioita kukin tarkkailee ja miten havainnot raportoidaan. Esityksen jälkeen yhdessä työstetty yhteenveto.

Ryhmä 1 : rekvisiitta

Ryhmä 2 : valaistus

Ryhmä 3 : näyttämökuva

Ryhmä 4 : musiikki / äänimaailma

Ryhmä 5 : näyttelijän työ

Ryhmä 5: kieli

Seuratkaa molempien teattereiden kotisivujen keskusteluja Hamlet-näytelmistä . Mitä esityksestä kirjoitetaan /kommentoidaan. Millaisia teemoja käsitellään ? Voit osallistua keskusteluun. (saa lisäpisteitä!)

 

Jälkityöskentely

Kun esitys-/kset on nähty, ryhmät työstävät yhdessä analyysin omasta osa-alueestaan Moodlessa tms. Tuotokset jaetaan etukäteen verkossa kaikkien luettaviksi, lyhyt max. 10 min suullinen esittely tunnilla.

Esityksen jälkeen opiskelijat kommentoivat näkemäänsä joko teatterin omalla Facebook-sivulla tai Moodlen keskustelualueella.

1)      Teattereiden esityksien toteutuksia ja näyttämöllisiä ratkaisuja vertaillaan toisiinsa.

2)      Valitaan yksi kohtaus, joista ryhmissä työstetään omalainen toteutus.

Kohtauksen kesto max. 5 min.

Valitun kohtauksen repliikkejä voi muokata nykykielelle, tapahtuman voi nykyaikaistaa – tai

pysyä Shakespearelle uskollisena.

Valitun kohtauksen voi toteuttaa muilla kielillä (englanti, ruotsi, saksa, ranska) – tai sekoittaa ne.

Ryhmä työstää kohtauksen käsikirjoituksen yhteisellä alustalla.

Kohtaukset esitetään ilmaisutaidon tunneilla.

3)      Parityöskentely

Valitkaa  näytelmästä itsellenne roolit. Millaista ‚kirjeenvaihtoa‘  he käyvät keskenään?

Kirjoittakaa  neljän (2+2) tekstiviestin (max. merkkimäärä 918 merkkiä) keskustelu valitsemienne roolihenkilöiden välille. Keskustelun tulee liittyä näytelmän teemaan .

Tulostakaa tekstiviestikeskustelu. Parit vaihtavat keskenään tekstarikeskusteluja. Tehkää lyhyt, valmisteltu improvisaatio / improvisoitu kohtaus saamanne tekstin pohjalta

Twitter-viestin vieläkin rajatummalla (140?)merkkimäärällä saisi tiivistämään sanottavan vieläkin kompaktimpaan muotoon.

 

SOME-kurssilaisten palautetta :

Loistava suunnitelma. Itse myöskin ilmaisutaitoa opettavana näen tuon suunnitelman tuttunakin, mutta noin selkeästi sitä en ole saanut toteutettuna. Suunnitelmaa voi varmasti soveltaen käyttää eri ikäisten kanssa.

***

Draamalaisena olen innoissani! Tämän jakson jälkeen on päästy käsiksi hyvin laajasti teatterin tekemisen maailmaan. Katselin hetken TT ja Helsingin kaupunginteatterin sivuja ja taidanpa piakkoin lähteä reissulle :)!

Mietin vielä tuota palapelinne eli hyvin ohjeistetun valmistautumisen ja esityspalautteen tekemistä. Kootaanko oppilaiden tehtävät yhdeksi kokonaisuudeksi? Onko ryhmällä käytössä yhteinen blogi? Voiko Moodle-sivuston koota tallenteeksi? Siitä saisi hienon muiston kurssin päätteeksi.

***

Teatterikäynti oli hyvin monipuolinen opintokokonaisuus. Opiskelijoiden täytyy olla hyvin motivoituneita aiheeseen. Itsestä tuntuivat nämä tehtävät aika vaikeilta. Taidan lähestyä aihetta liiaan yläkoulukeskeisesti. Meillä ei ole täällä draamaopetusta ollenkaan enkä voisi kuvitella, että meidän oppilaat jaksaisivat innostua Hamletista noin syvällisesti.

Hieno suunnitelma ja aihe tulee tosi monipuolisesti käsiteltyä.

***

Vaikutti tosi kivalta 🙂 Hamlet ei ole niitä helpoimpia katsottavia, mutta näin siitä saa mielenkiintoisen, kun sitä pohditaan ennen ja jälkeen.

Tätähän voisi hyödyntää myös vaikka johonkin elokuvaan. Ei käytäisi pelkästään vain katsomassa vaan tutustuttaisin siihen ihan paremmin.

***

Suunnitelmanne oli tosi innostava! Sain siitä paljon ideoita työskentelyyn, jota voisin soveltaen toteuttaa omien oppilaittenikin kanssa alakoulun puolella.

***

Todella mielenkiintoinen toteutustapa, joka ”pakottaa” osallistumaan. Menetelmää voi soveltaa myös muuhun kuin teatteriin. Erittäin hyvä idea, jota sovellan (lähi)tulevaisuudessa omassa työssäni.

Onkohan teatteritehtävän arviointiin selvät kriteerit?

***

Loistava suunnitelma. Itse myöskin ilmaisutaitoa opettavana näen tuon suunnitelman tuttunakin, mutta noin selkeästi sitä en ole saanut toteutettuna. Suunnitelmaa voi varmasti soveltaen käyttää eri ikäisten kanssa.