Draamakompassi

35,00 

Osastot: ,

Kuvaus

DRAAMAKOMPASSI  kuvaa miten käytännössä kehitetään draamatyöskentelyä alkuideasta toteutukseen. Se antaa koordinaatit draamaprosessin suunnitteluun, opastusta käytännön työskentelyyn sekä näkökulmia arviointiin. Kirjan avulla teet tukimusmatkan erilaisiin menetelmiin, joilla draamatyöskentelyä voidaan arvioida ja reflektoida.

Kirja sisältää 13 draamatarinaa, jotka toimivat lähtökohtina draamaprosesseille ja teatterin tekemiselle, koska ne kiinnostavat ja houkuttelevat sekä asettavat haasteita eri ikäisille ja erilaisia valmiuksia omaaville ryhmille.

DRAAMAKOMPASSI on uudistettu yhteisnide A. Owensin & K. Baberin aiemmin suomennetuista teoksista Draama toimii (1998) ja DRAAMAsuunnistus (2002).

Sisällysluettelo

SISÄLLYSLUETTELO
SUOMENTAJIEN ESIPUHE …………………………………………………………………….. 6
JOHDANTO YHDISTETTYYN SUOMENKIELISEEN PAINOKSEEN 2009 …….. 8
OSA 1 DRAAMA OPETUKSESSA
Miksi käyttää draamaa opetusmenetelmänä? ……………………………….. 10
Oppimisprosessi draamassa – käytetyt käsitteet ja perussanasto ……. 12
Lähestymistapoja draaman suunnitteluun …………………………………….. 15
Draamatarinan suunnittelu ………………………………………………………….. 19
Draaman työtavat ja tekniikat …………………………………………………….. 22
OSA 2 KÄYTÄNNÖN TYÖSKENTELYN KEHITTÄMINEN JA SEN ARVIOINTI
Sopimus, innostaminen ja omistajuus ………………………………………….. 31
Oppimisen kohdistuminen ja tavoitteet …………………………………………. 34
Rooli ………………………………………………………………………………………… 36
Tilanne …………………………………………………………………………………….. 40
Toiminnan päämäärä / fokus, jännite, symboli ja metafora ………………. 42
Ohjauksen laatu ja osallistuminen ……………………………………………….. 45
Kysymysten esittäminen …………………………………………………………….. 47
Ulkoiset tekijät …………………………………………………………………………… 49
OSA 3 MUISTILISTA DRAAMATYÖSKENTELYN REFLEKTOINTIIN
Yhteenveto ……………………………………………………………………………….. 52
OSA 4 DRAAMATARINAN KEHITTELY – ESIMERKKI SUUNNITTELUSTA
Sadekausi ………………………………………………………………………………… 56
OSA 5 DRAAMATARINAT
Johdatus draamatarinoihin …………………………………………………………. 70
Ystäväni valas …………………………………………………………………………… 71
Hämmästyttävä sokkelo ……………………………………………………………… 76
Kiertävä tivoli ……………………………………………………………………………. 82
Avaruusmatka …………………………………………………………………………… 99
Ollako vai eikö olla? …………………………………………………………………… 104
Jengit ………………………………………………………………………………………. 119
Tyttö nimeltä Likaiset Vaatteet …………………………………………………….. 122
Kuningas Lear …………………………………………………………………………… 130
Miranda Zupp ……………………………………………………………………………. 144
Neljä sektoria ……………………………………………………………………………. 148
Pakkolasku ………………………………………………………………………………. 153
Kaunotar ja hirviö ………………………………………………………………………. 157
OSA 6 DRAAMATYÖSKENTELYN ARVIOINTI
Taustaa arvioinnille ……………………………………………………………………. 166
Määritelmiä ja velvollisuuksia ……………………………………………………… 171
Draamatyöskentelyn arviointi osana opetussuunnitelmaa? ……………… 174
Realistisia arviointikäytäntöjä ………………………………………………………. 174
Esimerkkejä draamatyöskentelyssä käytetyistä arviointimenetelmistä 176
VIITTEET ………………………………………………………………………………………………. 190