Siivet selkään

26,00 

Osastot: ,

Kuvaus

SIIVET SELKÄÄN koostuu kahdesta osasta, toiminallisten teatterilähtöisten menetelmien teoreettisesta esittelystä sekä niiden käytännön sovelluksista ja draamatyöpajoista, joita Karkkulainen on käyttänyt työssään sosiaali- ja terveysalan opetuksessa.

Se sisältää  9 draamakokonaisuutta. Aluksi tutustutetaan ryhmä toisiinsa ja menetelmään. Draamatyöpajat ovat monipuolisia, niissä käsitellään koko ihmisen elämänkaari eri puolineen työttömyydestä, uupumuksesta, kuolemaan. Kokemukseen yhdistyvät tunteet tulevat esille monipuolisesti.

Draamatyöpajat soveltuvat myös muiden alojen kuin sosiaalialan käyttöön, myös työelämän kehittämiseen. Kirja on tarkoitettu opettajille, työelämän kehittäjille ja teatterilähtöisistä toiminnallisista menetelmistä kiinnostuneille. Kirja soveltuu myös oppikirjaksi sosiaali- ja terveysalan opetukseen sen eri asteilla.

 

Marjatta Karkkulainen:  Siivet selkään, draamakengät jalkaan –  Kohtaamisia draaman pedagogisilla näyttömöillä

ISBN: 978-951-98945-7-7

 

Sisällysluettelo

SISÄLLYSLUETTELO
ALKUSANAT …………………………………………………………………………………………..
JOHDANTO ……………………………………………………………………………………………
OSA 1 KOHTAAMISEN PEDAGOGISET NÄYTTÄMÖT
1. TOIMINNALLISET TEATTERILÄHTÖISET MENETELMÄT ………….
Leikki toiminnallisen kohtaamisen taustalla ……………………………………
Draama – mikä ihmeen draama? …………………………………………………
Prosessidraama …………………………………………………………………………
2. UUSIEN ASIOIDEN KOHTAAMINEN – OPPIMISEN NÄYTTÄMÖT
Oppimisteoreettinen näkökulma toiminnallisiin menetelmiin …………….
Draamallinen oppiminen ……………………………………………………………..
Miksi käyttää draamaa oppimisen menetelmänä …………………………….
Toiminnalliset teatterilähtöiset menetelmät sosiaali- ja terveysalan
ammatillisessa koulutuksessa ……………………………………………………..
Esimerkki sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta …………………………
3. TOIMINNALLISET TEATTERILÄHTÖISET MENETELMÄT KÄYTÄNNÖSSÄ
Pedagogisen kokonaisuuden etenemisestä …………………………………..
4. TYÖKALUJA PAKKIIN …………………………………………………………….
Draamatyökalut ………………………………………………………………………….
Aloitusleikit ………………………………………………………………………………..
OSA 2 TOIMINNALLISTEN DRAAMATYÖPAJOJEN NÄYTTÄMÖT
5. TOIMINNALLISET KOKONAISUUDET – DRAAMATYÖPAJARESEPTIT
Tutustuminen ja ryhmän aloitus -draamatyöpaja …………………………….
Minä oppijana -draamatyöpaja oppimistyyleistä ……………………………..
Saako tietoa antaa -draamatyöpaja hoitotyön etiikasta ……………………
Tapaus Antti/Alli -draamatyöpaja syrjäytymisestä ……………………………
Pumpulitehtaan tyttö/Valimon poika -draamatyöpaja muutoksesta …….
Verkossa-draamatyöpaja työuupumuksesta …………………………………..
Matias ja Emmi Koliander -draamatyöpaja kaltoinkohtelusta ……………
Kalle, Veera ja Uolevi -draamatyöpaja kuoleman kohtaamisesta ………
Prinsessan siivet -draamatyöpaja erilaisuudesta ja poikkeavuudesta ..
6. KUINKA RAKENTAA PROSESSIDRAAMA -TYÖPAJA
– esimerkki käytännöstä
LOPUKSI ……………………………………………………………………………………………….
Lähteet …………………………………………………………………………………………………
Liitteet …………………………………………………………………………………………………