Meille kaikille on tuttu sarjakuva-harjoitus ”Kuinkas sitten kävikään-?” , jossa on kuva / kuvasarja ja tehtävänä on jatkaa tarinaa still kuvasta, mitä tapahtuu seuraavaksi.

 

 

Tein harjoituksesta muunnoksen  ’ etsi eroavaisuudet’ / ’mikä      on muuttunut’/ ’ennen jälkeen’-kuvatehtävien innoittamana. Otsikoin  harjoituksen nimellä ”Mitä  (ihmettä)  tapahtui?”. Harjoitus on yksinkertainen ja toimiva – niin draama- kuin kirjoitusharjoituksenakin

   Mieti tapahtuma, ota kaksi kuvaa  samasta tilasta / kohteesta/paikasta  : 1. alkutilanne 2. Lopputilanne.

Ota kuvapareja erilaisista tilanteista, sisältä /ulkoa, tavaroista, ihmisistä… Tulosta (ja laminoi!) kuvaparit.

Jaa kuvaparit ryhmille ja pyydä heitä miettimään, mitä näiden kuvien ottamisen välillä tapahtui. Kohtaus alkaa kuvasta 1 ja päättyy kuvaan 2. Ryhmä miettii ja improvisoi tapahtumat kuvien välille. Varaa 1 kuvapari / ryhmä – tai sama kuvapari kaikille ryhmille.        Kuvien tapahtumien välille kuviteltu aika on lyhyt -> kohtaus tapahtuu ajallisesti esim. 5 min aikana.

Kuvien aiheet voivat olla tapahtumia lasten arjesta. Esim.

KUVAPARI 1

1. Askartelutarvikkeet siistissä asetelmassa pöydällä    2. Silppua ja sekasotukua, joiden seassa 1.kuvan tavaroita.

KUVAPARI 2

1. kaverukset leikkivät yhdessä    2. kaverukset istuvat selät vastakkainen murjottaen toisilleen.

KUVAPARI 3

1. poika istuu ja odottaa bussia, reppu on penkillä vieressä.    2. vain reppu on bussipysäkin penkillä.

Harjoitus voi toimia myös keskustelunherättäjänä ja alkusysäyksenä draamaan. Bussipysäkki-kuvat innostivat 10-12 vuotiaat saksalaispojat keksimään mitä hurjimpia selityksiä repun unohtumisella. He halusivat myös ratkaista repun kohtalon. Alkulämmittelyksi suunniteltu harjoitus venyi useamman kerran aiheeksi.  Koskaan ei voi etukäteen tietää, mikä ryhmää inspiroi ja mikä heitä kiinnostaa.

Saman kuvaparin voi jakaa kaikille ryhmille ja verrata, millaisia erilaisia tarinoita syntyy.

Osallistujille voi antaa tehtäväksi suunnitella ja ottaa omia kuvapareja. On mielenkiintoista nähdä, millaisia tarinoita toiset kehittävät omista kuvapareista!