Olemme pitäneet Suomi-koulua jo usean vuoden ajan omille ulkosuomalaisille lapsillemme. Oikeaan Suomi-kouluun oli pitkä matka ja päätimme ”olla keskenämme”. Kaksi lasta , kaksi opettajaa. Nämä ideat syntyivät, kun piti keksiä ”jotain mukavaa, erilaista ja motivoivaa – jopa palkitsevaa ” kaksoiskonsonattien ja pitkien vokaalien” väliin.

Kaivoin esiin kortti(-peli-)laatikon ja aloimme ideoida , MITÄ näillä voisi tehdä. Jaan kanssanne nyt yksinkertaiset, mutta toimivat pelivinkit. Nämä harjoitukset toimivat kielen opiskelussa, keskittymisharjoituksena – jopa motivoijana. Kuin varkain tulee opeteltua yhtä sun toista – myös sitä ” tylsää kielioppia”.

Olen tyttö. Minulla on siniset silmät. Asun maalla.

1) Helpoimmista helpoin sovellus  – luetun ymmärtäminen

Jokaiselle osallistujalle jaetaan esim. 7 korttia. Kukin pelaaja asettaa omat korttinsa eteensä  pöydälle kuvapuoli ylös päin. Väittämät/ ominaisuuskortit ( tulosta  tästä ominaisuuksia korttipeliin IHMISET) asetetaan tekstipuoli alaspäin keskelle. Jokainen nostaa vuorollaan väitteen ja lukee sen ääneen, esim” Minulla on vaaleat hiukset.” . Jokainen poistaa korteistaan sen, johon nostettu kuvaus sopii. Kuitenkin vain yhden kortin kerrallaan. (ei ’olen nainen’ korttien kohdalla kaikkia naiskortteja pois). Voittaja on se , joka on saanut ensimmäisenä luovutettua pois kaikki edessään olevat kortit. Seuraava pelaaja lukee seuraavan väitteen jne. Se voittaa, jolta kortit loppuvat ensin.

Ryhmä päättää yhdessä väitteiden paikkansapitävyyden tulkinnallisessa tilanteessa.

2) Arvaa ketä ajattelen? – puheen tuottaminen ja päättelykyky

Kaikki kortit levitellään pöydälle kuvapuoli ylöspäin . Jokainen valitsee vuorollaan mielessään kortin, jonka henkilöä kuvailee muille. Jos on aloitettu helpolla sovelluksella, osallistujilla on jo malli, miten kuvailla henkilöään.  Muut kuuntelevat, kun arvelet tietäväsi oikean ’henkilön’ -> nosta sormi pystyyn merkiksi. Kun kaikki tietävät / vähintään kaksi sormea  pystyssä->  kysyjä laskee 3-2-1- NYT, jolloin jokainen laittaa sormensa sen kortin päälle, jota epäilee.

Vuoro vaihtuu mikäli arvaus on oikea muutoin annetaan lisää vihjeitä. Tämä on kotikutoinen muunnos ’Arvaa kuka?’- pelistä  ( – kun oikeaa pelilautaa ei ollut saatavilla!)

a) Helpompi versio

Kuvaile kortin henkilöä esim. minulla on siniset silmät / vaaleat hiukset / hame päällä /olen mies-nainen-poika-tyttö.

b)  Haasteellisempi versio

Kuvittele mielessäsi kortin henkilön elämää ja anna vihjeitä sen pohjalta, älä keskity ulkoisiin tuntomerkkeihin. Esim. pidän ulkoelämästä / olen taiteellinen / laitan mielelläni ruokaa / pidän herkuista / olen täsmällinen ja tarkka / työskentelen lasten parissa jne.

TEHDÄÄN DRAAMAA!!

Draaman maailmoihin pääsee helposti, kun jokainen saa hypätä haluamansa kortin henkilön rooliin. Hattuja, huiveja, pientä rekvisiitta – ja pian hullunkuriset perheet heräävät eloon. Mitä tapahtuu, kun Rouva Sävel kohtaa kalatorilla Rouva Lohen ? Miten tyypit liikkuvat, miten puhuvat -mahdollisuuksia on rajattomasti.

ELÄINKORTIT

Minulta löytyy pelikorttipakka, jossa on erilaisia eläimiä ruutujen-ja-ristien sijaan. Myös eläinmemory-kortit sopivat tähän – puhumattakaan kaupoista saaduista eläinaiheisista keräilykorteista. Jotain käyttöä piti keksiä niillekin – tai viskata kierrätykseen! Perinteiset Pelikon ELÄIN-pelikortiz samoin kuin METSÄN ALÄIMET-kortit sopivat hyvin tähän tarkoitukseen.

Jaetaan käyttettävissä olevia elänkortteja (väh 5 /osall.) osallistujille. Kortit voivat olla vaikka ns. keräilykortteja / eläinmuistipelin kortteja / lehdestä leikattuja, itsetehtyjä kortteja tms. Eikä haittaa vaikka olisi useampi kuva samasta eläimestä. Eli kaksi pakkaa voi huoletta laittaa yhteen  tai sekoittaa ’maatilan eläimet’  ja metsän eläimet korttipakat yhteen.

Pelaajat asettelevat saamansa kortit eteensä pöydälle kuvapuoli ylöspäin. Nostetaan ( ja luetaan ääneen )  ominaisuuskortteja yksi kerrallaan Jokainen poistaa korteistaan sen, johon nostettu kuvaus sopii. Kuitenkin vain yhden kortin kerrallaan. (ei ’olen kissaeläin’ korttien kohdalla kaikkia kissaeläimiä pois). Voittaja on se , joka on saanut ensimmäisenä luovutettua pois kaikki edessään olevat kortit.

Olen kissaeläin. Olen peto. Synnytän poikasia. Minua voi silittää…

Ominaisuudet voivat olla tulkinnan varaisia ’ elän vedessä’ , ’olen nopea’ – pelaajan tulee tarvittaessa PERUSTELLA  kanssapelaajilleen, miten kyseessä oleva ominaisuus toteutuu hänen ajattelemansa eläimen kohdalla. Ryhmä voi yhdessää päättää hyväksyykö /hylkääkö perustelun.

Valmiita ominaisuuskortteja voit tulostaa tästä  ominaisuus-kortit kotimaiset    ja  ominaisuus-kortit villieläimet .

Hauskoja pelihetkiä teillekin –  jos keksit kehittelyideoita ja uusia sovelluksia , jaathan ne kanssamme ?