Dramakompassen

45,00 

Vad är det som gör att processdrama fungerar? I boken Dramakompassen kartläggs planeringen och de faktorer som beaktas allt från idéskapandet till utvärdering och bedömning i processdrama.

 

Osastot: ,

Kuvaus

Boken innehåller tolv inspirerande och praktiska grundtexter med beskrivningar av arbetsmetoderna till utgångspunkt för arbetet med dramaprocesser och teaterkonst i olika grupper. Materialet har använts och utvecklats i arbete med deltagare från grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning.

En grundbok för alla dramaledare!

Sisällysluettelo

ÖVERSÄTTARENS FÖRORD ………………………………………………………………….. 6
INLEDNING …………………………………………………………………………………………… 7
DEL 1 DRAMA I UNDERVISNINGEN
Varför drama i undervisningen? …………………………………………………… 8
Inlärningsprocessen i drama – grundläggande ord och uttryck ………… 10
Planering av dramaförlopp ………………………………………………………….. 13
Dramakonventioner ……………………………………………………………………. 19
DEL 2 UTVECKLING OCH UTVÄRDERING AV DET PRAKTISKA ARBETET
Kontrakt, engagemang och ägarskap …………………………………………… 29
Lärandemål och mål för grupp och individ …………………………………….. 32
Roller ………………………………………………………………………………………. 34
Situation …………………………………………………………………………………… 38
Fokus, spänning, symboler och metaforer …………………………………….. 40
Regikompetens och deltagande ………………………………………………….. 43
Frågeställningar ………………………………………………………………………… 45
Yttre faktorer …………………………………………………………………………….. 46
DEL 3 MINNESLISTA FÖR REFLEKTION ÖVER DRAMAARBETET …………… 50
DEL 4 GRUNDTEXTER
Introduktion ………………………………………………………………………………. 53
Grundtexter:
1. Min vän valen ………………………………………………………………………… 54
2. Den sagolika labyrinten …………………………………………………………… 61
3. Det kringresande tivolit …………………………………………………………… 68
4. Rymdfärd ………………………………………………………………………………. 85
5. Att vara eller icke vara …………………………………………………………….. 91
6. Gäng ……………………………………………………………………………………. 106
7. Flickan som kallades Lortmaja …………………………………………………. 109
8. Kung Lear………………………………………………………………………………. 116
9. Miranda Zupp ………………………………………………………………………… 130
10. Fyra sektorer ……………………………………………………………………….. 135
11. Kraschlandning …………………………………………………………………….. 140
12. Skönheten och odjuret …………………………………………………………… 145
DEL 5 UTVÄRDERING
Bedömning och utvärdering av dramaarbetet ………………………………… 154
Definitioner och plikter ……………………………………………………………….. 158
Realistiska metoder för bedömning och utvärdering ……………………….. 162
Exempel på utvärderingsmodeller och uppföljningssätt …………………… 163
REFERENSER ………………………………………………………………………………………. 184