Hyvä hankaus

20,00 

Varasto loppu

Osastot: ,

Kuvaus

HYVÄ HANKAUS -artikkelijulkaisu on syntynyt Teatterikorkeakoulun aikuiskoulutusyksikön Draamamenetelmät pedagogisina ja yhteisöllisinä työkaluina -koulutuksen opiskelijoiden lopputöistä ja kouluttajien kirjoituksista.

Julkaisun 18:ssa artikkelissa kirjoittajat kuvaavat teatterilähtöisten menetelmien sovelluksia eri aloilla, kuten esimerkiksi metsäekonomian opetuksessa yliopistossa, työyhteisö- ja johtamiskoulutuksessa, call center -työssä sekä eri kouluasteiden opetuksessa.

Ulkomaisista kouluttajista mm. Allan Owens kirjoittaa japanilaisten opiskelijoiden kanssa tekemästään soveltavan taiteen projektista ja nostaa esille mielenkiintoisen käsitteen dissensus, joka työskentelyn aikana auttaa osallistujia ymmärtämään, että itse voi olla eri mieltä kuin toiset eikä kenenkään silti tarvitse olla väärässä. James Thompson pohtii teatterin merkitystä sotatoimialueella olosuhteiden helpottajana, sovinnon rakentajana ja vapauttajana. Stig A. Erikson lähestyy naisaktivistien elämää. Kotimaisia kirjoittajia ovat mm. Annukka Häkämies, Soile Rusanen sekä Jouni Leikkonen. Kirja sisältää myös harjoitus- ja draamaprosessiesimerkkejä.

Korhonen&Airaksinen(toim.) : HYVÄ HANKAUS – teatterilähtöiset menetelmät oppimisen ja osallistamisen mahdollisuuksina

ISBN: 952-9765-38-X

Johdanto-Hyvä-hankaus

Sisällysluettelo

Sisällys
Pekka Korhonen : Johdanto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .5
Allan Owens : Planning for the Possibilities of Dissensus in Process Drama . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Kari Huuskonen : »Villi maailma» – näkökulmia Cats Stevensin »Wild world» popballadin
mahdollisuuksista prosessidraaman lähtökohtana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . … . 15
Soile Rusanen : Osallistavan teatterin lajeista . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..24
Raija Airaksinen : Ideat jakoon! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Kirsi Kettula-Konttas : Draamaa metsäekonomian ja markkinoinnin opetuksessa . . . . . . . . . .. . 37
Ulla Lehtonen : Aikamatkoja – draamamenetelmät historian opetuksessa . . . . . . . . . .. . . . . . . . 48
Hannele Myllyntausta : Draamaa kirjallisuuden tunneilla . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Kirsi-Marja Puhakka : Me-henkeä, hyväksymistä ja yhteistyötä draaman keinoin . . .. . . . . . . . . . 66
Jaana Vehviläinen : Prosessidraama tai draama prosessissa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Anna-Maija Lauri : Esimerkkejä draamamenetelmien käytöstä aikuiskoulutuksessa . . . . . . . . . . 82
Merja Mäkisalo-Ropponen : Yhteisöllistä oppimista draaman avulla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
M. Karkkulainen ja M. Mäkisalo-Ropponen : »Verkossa» – draamatarina työuupumuksesta . .. . 98
Anneli Luoma-Kuikka: Draamatyöskentely terveydenhuollon lähiesimiesten täydennyskoulutuksessa .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . . . 102
Annukka Häkämies : »Maan vaalijoiden tarinoita» – yhteisöteatteria maanviljelijöiden tarpeisiin 110
James Thompson : Ugly and Brutal: Theatre of Relief, Reconciliation and Liberation
in Places of War . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Jouni Leikkonen : Miten ajatella teatteriksi? Teatteriesityksen kieli ja kielioppi –
lyhyt oppimäärä . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Varpu Pekasti : Kotirobotti – Call Center draama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Stig A. Eriksson : Kaksi naisaktivistia – Rachel Corrie (2003) ja Antigone (441 eKr.) . . . . . . . . . . .. . 136